Motorul cu aburi este una din acele invenţii făcute pe bucăţi. A existat în mod evident un prototip al motorului cu aburi în Grecia antică. Heron din Alexandria a descris o maşină pe care o proiectase pntru a deschide porţile unui templu. Apa era încălzită şi aburii ieşeau prin două duze care învârteau turbina şi astfel se deschideau porţile. Dar, inginerul englez Thomas Savery a inventat o pompa cu aburi în 1698, cu scopul de a scoate apa din puţurile şi minele de cărbuni. Aşadar, astăzi vă propun să analizăm povestea motorului cu aburi.
Pompa lui Savery a fost un punct de referinţă, dar nu şi o maşină foarte utilă. Pompa era ineficientă, capabilă să ridice apa doar vreo şase metri, când puţurile minelor erau mult mai adânci. Thomas Savery lucra la Sick and Commissioners. Munca l-a adus la Dartmouth, unde l-a întâlnit, probabil, pe Thomas Newcomen, un alt mare pionier al puterii aburilor. În 1701, Savery a obţinut permisiunea parlamentară de a-şi prelungi valabilitatea brevetului pe 21 de ani. Apoi s-au făcut aranjamente pentru dezvoltarea modelului de motor cu aburi mai avansat al lui Thomas Newcomen, care a fost vândut în 1712, cu acordul părţilor, sub brevetul lui Savery. Motorul lui Newcomen lucra la presiune atmosferică normală, ceea ce elimina o parte din riscurile implicate de utilizarea aburilor la presiune mare. Motorul lui Newcomen utiliza, de asemenea, conceptul de pion inventat în 1690 de Denis Papin. Aceste îmbunătăţiri au contat enorm pentru eficacitatea motorului şi a pompării. Exista acum un motor cu aburi mai apt să ridice apa din minele adânci, deşi nu era încă foarte eficient.
Marele progresa venit odată cu transformarea motorului lui Newcomen într-o maşină practică şieficientă care putea fi utilizată în fabrici şi, în final, instalată pe vapoare şi locomotive. Această realizare i-a aparţinut lui James Watt. James Watt a fost şi cel care a perfecţionat motorul cu aburi. În 1764 a văzut pentru prima oară motorul cu aburi al lui Newcomen, când i-a fost adus unul la reparat. A analizat maşina şi şi-a dat seama că i se puteau aduce câteva îmbunătăţiri esenţiale. Mai întâi, mişcarea în sus şi în jos, producătoare de vibraţii, trebuia înlocuită cu o mişcare mai lină, de rotaţie. Apoi, trebuiau să fie eliminate încălzirea şi răcirea alternată. Watt a adăugat motorului un cilindru, ceea ce a permis aburilor să se condenseze fără a afecta performanţa motorului.
Watt a construit o machetă a propriei maşini, prezentând-o în 1769. Motorul lui Watt, pe lângă faptul că funcţiona mai lin şi mai silenţios, utiliza de patru ori mai puţin combustibil. Watt s-a asociat cu industriaşul Mathew Boulton, cu care a făcut o echipă ideală: watt, savant şi inginer, Boulton ⎯ omde afaceri şi finanţator. Motoarele lor aveau să fie folosite în multe industrii diferite şi au dat un avânt major Revoluţiei Industriale.
Aceasta a fost povestea de azi. Până la următoarea noastră întâlnire, nu uitați că istoria rămâne cea mai frumoasă poveste!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu