Richard Trevithick, un englez din Cornwall, a inventat în 1797 o pompă cu piston pentru evacuarea apei din minele adânci. În anul următor a aplicat principiul pompei în proiectarea unui motor cu apă sub presiune. În 1800 a construit un motor cu aburi necondensați de mare presiune, care a concurat cu motorul de joasă presiune al lui James Watt. Trevithick lucra în paralel cu o serie de alţi inventatori care, toţi, se gândeau să monteze pe o trăsură un motor cu aburi şi să o pună în circulație pe drumuri. Ideea locomotivei cu aburi plutea în aer. Drept pentru care, vă propun astăzi să facem o mică incursiune în istorie şi să aflăm povestea locomotivei cu aburi.
După cum s-a dovedit, transportul rutier cu aburi nu a avut niciodată succes. Odată cu inventarea locomotivelor cu aburi şi montarea lor pe căi ferate, aceasta a fost calea universal acceptată. dar în 1800 calea ferată nu părea un viitor inevitabil, ci doar una din căile posibile. James Watt nu a crezut în căile ferate şi, din 1800 până în 1815, Trevithick a construit mai multe mașini cu aburi experimentale.
Trevithick a construit şi prima locomotivă de cale ferată cu aburi, care a fost, în mod cert, prototipul pentru locomotivele cu succes comercial ale lui George Stephenson , şi este greu să nu vezi în Stephenson un fel de antreprenor plagiator. El a luat invenția lui Trevithick, a făcut bani cu ea şi a cules şi laurii. Pe de altă parte, Trevithick însuși a luat ideea de locomotivă de la William Murdock, a cărui tăsură cu aburi o văzuse cu 15 ani în urmă pe străzile orașului natal, Pedruth, într-o seară a anului 1786.
În ajunul Crăciunului din 1801, trăsura lui Trevithick, poreclită "Pufăitoarea căpitanului Dick", a transportat primul lot de pasageri care a călătorit vreodată cu un vehicul cu aburi. Începea era locomoției cu aburi, în primul an al noului veac. În luna martie a anului următor, Trevithick şi Andrew Vivian au solicita un patent pentru trăsurile propulsate cu aburi. În 1803, o altă trăsură cu aburi era condusă pe străzile Londrei.
În 1804, Trevithick a lucrat la realizarea unei locomotive pentru uz industrial la Pen-y-darran, unde şi-a demonstrat capacitatea de a transporta 20 de tone de fier. Aceasta, prima locomotivă pe șine, s-a dovedit a fi adevărata invenție revoluționară, cea pe care Stephenson avea s-o copieze. A construit în 1805 o mașină similară pentru mina de cărbuni Wylam. În 1808 a construit o cale ferată circulară în apropierea pieței Euston din Londra. Pentru a demonstra noua tehnologie, a luat oameni din public şi io-a plimbat cu locomotiva cu aburi cu o viteză de până la 25 km/h. Lui Trevithick i s-a spus uneori Gigantul Aburilor. A fost masiv, puternic, în stare să ridice un baros peste un depou.
Trevithick a avut şi alte invenții şi inovații, dar cea din 1804, a locomotivei de cale ferată cu aburi, a fost cea menită să transforme harta Britaniei şi geografia industrială a Europei şi să redefinească sistemele de transport de pe mai multe continente. Cu acea invenție din 1804 a început era căilor ferate.
Aceasta a fost povestea de azi. Până la următoarea noastră întâlnire, nu uitați că istoria rămâne cea mai frumoasă poveste!!
După cum s-a dovedit, transportul rutier cu aburi nu a avut niciodată succes. Odată cu inventarea locomotivelor cu aburi şi montarea lor pe căi ferate, aceasta a fost calea universal acceptată. dar în 1800 calea ferată nu părea un viitor inevitabil, ci doar una din căile posibile. James Watt nu a crezut în căile ferate şi, din 1800 până în 1815, Trevithick a construit mai multe mașini cu aburi experimentale.
Trevithick a construit şi prima locomotivă de cale ferată cu aburi, care a fost, în mod cert, prototipul pentru locomotivele cu succes comercial ale lui George Stephenson , şi este greu să nu vezi în Stephenson un fel de antreprenor plagiator. El a luat invenția lui Trevithick, a făcut bani cu ea şi a cules şi laurii. Pe de altă parte, Trevithick însuși a luat ideea de locomotivă de la William Murdock, a cărui tăsură cu aburi o văzuse cu 15 ani în urmă pe străzile orașului natal, Pedruth, într-o seară a anului 1786.
În ajunul Crăciunului din 1801, trăsura lui Trevithick, poreclită "Pufăitoarea căpitanului Dick", a transportat primul lot de pasageri care a călătorit vreodată cu un vehicul cu aburi. Începea era locomoției cu aburi, în primul an al noului veac. În luna martie a anului următor, Trevithick şi Andrew Vivian au solicita un patent pentru trăsurile propulsate cu aburi. În 1803, o altă trăsură cu aburi era condusă pe străzile Londrei.
În 1804, Trevithick a lucrat la realizarea unei locomotive pentru uz industrial la Pen-y-darran, unde şi-a demonstrat capacitatea de a transporta 20 de tone de fier. Aceasta, prima locomotivă pe șine, s-a dovedit a fi adevărata invenție revoluționară, cea pe care Stephenson avea s-o copieze. A construit în 1805 o mașină similară pentru mina de cărbuni Wylam. În 1808 a construit o cale ferată circulară în apropierea pieței Euston din Londra. Pentru a demonstra noua tehnologie, a luat oameni din public şi io-a plimbat cu locomotiva cu aburi cu o viteză de până la 25 km/h. Lui Trevithick i s-a spus uneori Gigantul Aburilor. A fost masiv, puternic, în stare să ridice un baros peste un depou.
Trevithick a avut şi alte invenții şi inovații, dar cea din 1804, a locomotivei de cale ferată cu aburi, a fost cea menită să transforme harta Britaniei şi geografia industrială a Europei şi să redefinească sistemele de transport de pe mai multe continente. Cu acea invenție din 1804 a început era căilor ferate.
Aceasta a fost povestea de azi. Până la următoarea noastră întâlnire, nu uitați că istoria rămâne cea mai frumoasă poveste!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu