Povestea Casei Guerlain s-a scris în familie: patru generaţii de bărbaţi au creat şi dezvoltat una din cele mai vechi case de parfumuri din lume, care păstrează şi astăzi o reputaţie pentru calitate lux şi eleganţă. Anul acesta, Guerlain sărbătoreşte 190 de ani de ani pe piaaţă. Au fost 190 de ani în slujba luxului, fără nicio deviere de la motto-ul companiei: "Niciodată să nu faci compromisuri la calitate". Aşadar, vă propun să facem o incursiune în istoria parfumului care a revoluţionat piaţa de cosmetice.
Pierre-François-Pascal Guerlain a crecut printre arome ⎯ de scorţişoară, nucşoară, piper sau vanilie. Tatăl său era negustor de condimente, astfel că tânărul a fost iniţiat de mic în tainele înmiresmate ale mirodeniilor. În 1828 şi-a deschis primul butic Guerlain, la parterul unui hotel de pe Rue de Rivoli. Aici, Guerlain a debutat ca parfumer vinaigrier. Vindea atât parfumuri importate din Anglia, cât şi oţeturi şi diverse produse cosmetice pe care le producea singur din ingrediente de cea mai înaltă calitate.
Până la parfumurile proprii n-a mai fost decât un pas. Guerlain a început să vândă apă de colonie cum se numea pe atunci, folosind diverse ingrediente pentru a acrea miresme inspirate din natură. Succesul a venit repede, cu toate că Europa era încă o lume a mirosurilor mai puţin plăcute. Apa de colonie apăruse de câteva decenii, dar încă nu făcea parte din igiena curentă a oamenilor. Lucrurile aveau să se schimbe însă, iar Guerlain s-a numărat printre pionierii care au contribuit la modificarea percepţiei despre parfumuri şi despre importanţa lor.
Pascal Guerlain interacţiona direct cu clienţii săi. A învăţat astfel ce-şi doreau aceştia şi crea pentru mulţi parfumuri personale (pentru scriitorul Balzac, de exemplu). Până în 1839, faima l-a împins să se mute pe mult mai căutata Rue de la Paix, vizitată de toţi turiştii veniţi la Paris. Astfel, buticul său a devenit cel mai cunoscut şi mai scump din tot Parisul. Şi încă nu ajunsese la apogeul succesului său!
Acesta a venit în 1853, odată cu parfumul creat special pentru împărăteasa Eugénie, soţia lui Napoleon al III-lea, drept cadou de nuntă. Easu de Cologne Impériale, un parfum cu note de cedru, rozmarin, bergamotă şi citrice, i-a câştigat lui Guerlain titlul de parfumier oficial al familiei imperiale. Şi alte capete încoronate ale Europei aveau să poarte creaţii ieşite din atelierul lui Guerlain. În 1864, anul morţii lui Pascal, Casa Guerlain era deja inima industriei parfumurilor. Afacerea a fost moştenită de Aimé şi Gabriel, fiii acestuia.
Nasul lui Aimé Guerlain a creat câteva dintre parfumurile-vedetă ale Belle Époque. Din eprubetele sale au ieşit Fleur d'Italie (1884), Skiné (1885), Rococo (1887) etc. În 1889, anul Expoziţiri Universale de la Paris, Guerlain a lansat Jicky (porecla nepotului său, Jacques), parfumul care a schimbat totul. Jicky a fost o adevărată revoluţie în industrie. Parfumurile de până atunci erau inspirate din mirosuri din natură. Însă cu Jicky, Aimé Guerlain a creat o aromă cu totul nouă, care nu exista în natură, folosind ingrediente sintetice precum vanilină, curmarină sau linalol-
Artistul. Jacques, zis Jicky în familie, a fost cel care i-a succedat lui Aimé în calitate de creator de parfumuri, continuând astfel tradiţia de a transmite în familie această poziţie. Dintre toţi creatorii Guerlain, Jacques a fost cu adevărat un artist al parfumurilor. S-a lăsat inspirat de călătorii, de impresioniştii pe care îi iubea şi de tot ceea ce avea de oferit noul secol. A creat, în 60 de ani, peste 400 de parfumuri ⎯ bineînţeles, majoritatea nu au părăsit atelierul său. Însă cele care au fost lansate pe piaţă sunt şi astăzi considerate parfumuri-etalon în istoria industriei. Printre creaţiile notabile de început ale lui Jacques se numără astfel Jardin de mon curé (1895), Voila pourquoi j'amais Rosine (1900) sau Champs-Elysées (1904).
Şi în domeniul ambalajului, Jacques a instituit un trend nou: ffiecare parfum trebuia să aibă sticla sa proprie, o creaţie unică care să distingă fiecare mireasmă în parte şi din punct de vedere vizual.
Mirajul Orientului. În 1914, Casa Guerlain şi-a mutat sediul princial pe Champs-Elysées, la numărul 48 (astăzi un adevărat templu al parfumurilor) unde se pregătea de un nou avânt. Dar a venit războiul, iar planurile au fost date peste cap. Avântul a fost reluat în 1919, iar perioada care a urmat Marelui Război a stat sub semnul a două parfumuri-vedetă: Mitsuko (1919) şi Shalimar (1925). Al doilea (ţi cel mai cunoscut) parfum oriental din istoria parfumurilor, Shalimar rămâne şi în prezent creaţia de referinţă pentru Casa Guerlain. Un parfum clasic, după standardele noastre, Shalimar a fost considerat la vremea aceea inovativ, puternic, agresiv chiar, prin notele puternic condimentate, îndrăzneţ. N-a fost parfumul unei singure generaţii, ci al tuturor generaţiilor care i-au urmat. Am putea compara influenţa sa, poate, cu cea pe care a avut-o Chanel N°5.
Luxul în epoca vitezei şi sfârşitul dinastiei Guerlain. În 1956, Jean-Paul Guerlain, moştenitorul secretelor Guerlain a deebutat pe piaţă cu Vétyvier. A fost primul dintr-o nouă serie de parfumuri de succes. I-au urmat Chant d'Arômes (1962), Habit Rouge (1965) şi marile vedete Chamade (1969) şi Samsara (1989). Dar tradiţia transmiterii pe linie masculină, în cadrul familiei, a poziţiei de parfumier s-a sfârşit odată cu Jean-Paul Guerlain, ai cărui urmaşi nu au mai vrut să-i calce pe urme. În 1994, datorită concurenţei unor giganţi în materie precum LVMH sau L'Oréal, membrii familiei Guerlain au acceptat să vândă compania către LVMH. Jean-Paul Guerlain şi-a mai păstrat câţiva ani poziţia de parfumier, apoi, în 2008, i-a cedat-o ucenicului său Thierry Wasser. Este primul parfumier al Casei Guerlain care nu poartă numele familiei. Cu toate acestea, Wasser s-a dovedit a fi succesorul potrivit pentru imperiul Guerlain. Trăim însă într-o epocă în care lansarea unui nou parfum are în spate mai degrabă studii de marketing, şi nu momente de inspiraţie ale unui parfumier talentat.
Aceasta a fost povestea de azi. Până la următoarea noastră întâlnire, nu uitați că istoria rămâne cea mai frumoasă poveste!!
Suse: revista Historia nr 200, septembrie 2018
https://www.elle.ro/beauty/istoria-fascinanta-casei-guerlain-523618/
https://adevarul.ro/life-style/stil-de-viata/guerlain-mirosul-traditiei-familie-1_50ae28c17c42d5a6639a2940/index.html
Şi în domeniul ambalajului, Jacques a instituit un trend nou: ffiecare parfum trebuia să aibă sticla sa proprie, o creaţie unică care să distingă fiecare mireasmă în parte şi din punct de vedere vizual.
Mirajul Orientului. În 1914, Casa Guerlain şi-a mutat sediul princial pe Champs-Elysées, la numărul 48 (astăzi un adevărat templu al parfumurilor) unde se pregătea de un nou avânt. Dar a venit războiul, iar planurile au fost date peste cap. Avântul a fost reluat în 1919, iar perioada care a urmat Marelui Război a stat sub semnul a două parfumuri-vedetă: Mitsuko (1919) şi Shalimar (1925). Al doilea (ţi cel mai cunoscut) parfum oriental din istoria parfumurilor, Shalimar rămâne şi în prezent creaţia de referinţă pentru Casa Guerlain. Un parfum clasic, după standardele noastre, Shalimar a fost considerat la vremea aceea inovativ, puternic, agresiv chiar, prin notele puternic condimentate, îndrăzneţ. N-a fost parfumul unei singure generaţii, ci al tuturor generaţiilor care i-au urmat. Am putea compara influenţa sa, poate, cu cea pe care a avut-o Chanel N°5.
Luxul în epoca vitezei şi sfârşitul dinastiei Guerlain. În 1956, Jean-Paul Guerlain, moştenitorul secretelor Guerlain a deebutat pe piaţă cu Vétyvier. A fost primul dintr-o nouă serie de parfumuri de succes. I-au urmat Chant d'Arômes (1962), Habit Rouge (1965) şi marile vedete Chamade (1969) şi Samsara (1989). Dar tradiţia transmiterii pe linie masculină, în cadrul familiei, a poziţiei de parfumier s-a sfârşit odată cu Jean-Paul Guerlain, ai cărui urmaşi nu au mai vrut să-i calce pe urme. În 1994, datorită concurenţei unor giganţi în materie precum LVMH sau L'Oréal, membrii familiei Guerlain au acceptat să vândă compania către LVMH. Jean-Paul Guerlain şi-a mai păstrat câţiva ani poziţia de parfumier, apoi, în 2008, i-a cedat-o ucenicului său Thierry Wasser. Este primul parfumier al Casei Guerlain care nu poartă numele familiei. Cu toate acestea, Wasser s-a dovedit a fi succesorul potrivit pentru imperiul Guerlain. Trăim însă într-o epocă în care lansarea unui nou parfum are în spate mai degrabă studii de marketing, şi nu momente de inspiraţie ale unui parfumier talentat.
Aceasta a fost povestea de azi. Până la următoarea noastră întâlnire, nu uitați că istoria rămâne cea mai frumoasă poveste!!
Suse: revista Historia nr 200, septembrie 2018
https://www.elle.ro/beauty/istoria-fascinanta-casei-guerlain-523618/
https://adevarul.ro/life-style/stil-de-viata/guerlain-mirosul-traditiei-familie-1_50ae28c17c42d5a6639a2940/index.html
http://www.bucurestifm.ro/2018/02/03/guerlain-parfumul-istoriei-si-o-carte-buna/
https://a1.ro/news/inedit/poveste-cu-parfum-de-istorie-de-la-incantatii-si-arme-letale-la-cel-mai-de-succes-produs-cosmetic-id484933.html
https://a1.ro/news/inedit/poveste-cu-parfum-de-istorie-de-la-incantatii-si-arme-letale-la-cel-mai-de-succes-produs-cosmetic-id484933.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu